Fira Avícola Raça Prat: tradició i modernitat

4_2_3_potablava_1

Al Prat de Llobregat es celebra cada any, pels volts del Nadal, la Fira Avícola Raça Prat. Al voltant d’uns galls i gallines, sempre elegants, la fira esdevé un aparador de la ciutat, però també un signe d’identitat lligat a la tradició de la pagesia del delta i als productes autòctons de qualitat.

El pollastre Raça Prat és el protagonista indiscutible de la fira avícola, que aquest any celebrarà la seva 43a edició. Manuel Vázquez Montalbán va escriure “…De todos los pollos que circulan por ahí, la raza del Prat es la más peculiar y la que no se adapta a una producción en cadena sin dignidad”[1].

La història ens recorda que des de molt antic al Prat va existir un tipus de gallina rústica, mediterrània, de molt bona qualitat, que a finals del segle XIX va ser seleccionada i millorada espontàniament pels pagesos i els primers avicultors de la zona. Amb el temps, aquesta selecció va deixar fixades unes característiques que van definir la raça Prat, una de les poques races d’aus de corral que ens ha arribat sense encreuaments amb altres races híbrides, conservant les seves característiques morfològiques.

Els galls i les gallines de la raça Prat es caracteritzen per les seves plomes d’un viu ros fosc, amb un to més pujat en el gall i en la gallina d’un ros uniforme. Les plomes caudals són de color negre verdós, amb reflexos metàl·lics, ben negres en la gallina. És també molt característic el blau pissarra de les potes i dits, del qual prové el nom amb què les aus són conegudes arreu: pota blava. Al costat de les plomes i potes, destaca el vermell viu de la cresta i el bec fosc.

A finals dels anys cinquanta, amb la introducció de les espècies híbrides criades en granges industrials i molt més rendibles, el pota blava va quedar relegat a les masies del Prat, on les pageses van continuant criant-los més per motius culturals i tradicionals que no pas econòmics. Això va permetre la conservació del patrimoni genètic de la raça Prat.

Als anys setanta un grup d’aficionats al Pota Blava van recórrer les masies col·leccionant els exemplars més adients amb l’objectiu de recuperar la raça. L’any 1975, l’Ajuntament del Prat va presentar un projecte als productors, que entre d’altres accions, comportava l’organització d’una exposició d’aviram. Des de llavors l’Ajuntament del Prat de Llobregat, juntament amb l’Associació de Criadors de la Raça Prat  i el Consell Regulador del Pollastre i Capó Raça Prat han vetllat i col·laborat per a la conservació de l’espècie.

Actualment, la cria del pollastre raça Prat està perfectament regulada. Han de ser criats a l’aire lliure, en galliners on no poden superar els 8 animals per metre quadrat i amb alimentació natural, amb pinsos sense greixos d’origen animal. En la seva alimentació hi ha, com a mínim, un 65 % de cereals. El període de criança no pot ser inferior als 120 dies i està prohibit fer servir factors de creixement com antioxidants, espessants o altres de similars. Aquest procés dóna com a resultat una carn uniforme, melosa i fina, molt preuada pels restauradors.

En els darrers anys, la Fira ha estat l’element dinamitzador més rellevant per a la recuperació, consolidació i difusió de l’aviram autòcton del Prat, fomentant-lo com a producte agroalimentari de qualitat, reconegut amb una DOP (Denominació Origen Protegida) i una IGP (Indicació Geogràfica Protegida). En aquest sentit, l’Ajuntament del Prat continua treballant per promoure el producte local amb l’objectiu de consolidar i incrementar la producció d’aviram, obrint nous canals de comercialització que permetin millorar el posicionament de la marca “Pota blava” com a producte de qualitat agroalimentària autòcton.

La campanya comercial nadalenca, a l’entorn de la celebració de la Fira Avícola, concentra el punt màxim de comercialització dels productes de la IGP Pollastre i Capó del Prat. Al pavelló avícola i ramader de la Fira són presents una mitjana de 10 criadors. Segons les dades de 2015:

  • Durant el cap de setmana de la Fira Avícola es van comercialitzar més de 200 unitats de pollastres i capons Pota blava en el punt de venda de l’estand del Consell Regulador.
  • En el Pavelló Gastronòmic de la Fira, es van consumir més de 400 menús Pota Blava. La restauració local participant en el Fira Tapa va servir més de 9.000 tapes elaborades amb pollastre i/o carxofa Prat.
  • El conjunt de restaurants del Prat participants en la campanya “El Menú de Fira” van servir, durant aquest dies, més de 500 menús basats en el Pota blava i la carxofa Prat.

La Fira Avícola Raça Prat, ha evolucionat amb el pas dels anys fins a convertir-se en un esdeveniment on es combina la tradició pagesa de la ciutat amb la dinamització de l’activitat econòmica local, representada per l’emprenedoria, el  comerç, la restauració i l’economia social i cooperativa del municipi.

Un dels elements que defineixen la fira és la participació, tant en relació al nombre d’expositors que hi participen, com al nombre de visitants.

tabla

Pel que fa als visitants, la Fira s’ha convertit en un esdeveniment de referència no només per al municipi, sinó també per a molts visitants de l’àrea metropolitana. Tot i les dificultats que suposa comptabilitzar el nombre de persones que visiten la Fira, es situa al voltant dels 70.000 visitants. Segons el mostreig de les enquestes realitzades durant la Fira Avícola de 2015, el 59,2% dels visitants residien al Prat, el 15,2% en altres municipis del Baix Llobregat, el 14,2% a Barcelona i, per últim, el 11,2% procedien de diferents llocs de Catalunya. El 21,3% dels visitants van anar a la fira amb intenció de fer alguna compra, mentre que el 92,5% mostrava intenció de tornar-hi en una propera edició. Finalment, la valoració global de la fira va ser de 5,2 (sobre 6).

Cada desembre, la Fira esdevé per a les persones que la visiten una experiència que combina, d’una banda, la tradició de la pagesia a través de la qualitat dels productes de la terra, el pollastre Pota Blava i la carxofa del Prat i, d’altra banda, una mostra de l’activitat econòmica, de la restauració i del comerç locals i de les iniciatives dels emprenedors i emprenedores que troben, en la Fira, un excel·lent espai de promoció.

María Navarrete López
Promoció Econòmica, Ajuntament del Prat de Llobregat
[1] Pollastre i capó Raça Prat. 25 anys de fira. Identitat – Tradició – Gastronomia, coordinació Antoni Palma, edita: Ajuntament del Prat de Llobregat. Barcelona, 1999.
Fonts consultades:
WWW.Consell Regulador del Pollastre i Capó Raça Prat
Pollastre i capó Raça Prat. 25 anys de fira. Identitat – Tradició – Gastronomia, coordinació Antoni Palma, edita: Ajuntament del Prat de Llobregat. Barcelona, 1999.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: