Infants, ciutadania participativa activa a les ciutat.

ciutat3ciutat5

Enguany, motivat per la participació de la meva filla al Consell d’Infants de Mollet del Vallès, com a “regidora” d’una de les escoles de la ciutat; he trobat interessant mirar com participaven els infants a les ciutats de la xarxa del perfil de la ciutat.

Aquestes experiències participatives, con els consells d’infants, estan inspirades en el projecte pedagògic a partir del llibre “La ciutat dels infants” del pedagog Francesco Tonucci que va desenvolupar a la ciutat italiana de Fano a l’any 1991. Aquest pedagog, i il·lustrador amb el nom de Frato, és impulsor d’una xarxa de Ciutats dels Infants a més de 200 municipis d’Itàlia, Espanya i Amèrica Llatina.

Ftonnuc

En el cas de Mollet del Vallès, des de l’any 2006, els representants electes de les classes de 6è de primària dels centres públics i concertats, més l’escola d’educació especial de la ciutat; es reuneixen per  desenvolupar un projecte educatiu a través d’un tema de ciutat que trien ells mateixos. Els anys anteriors han estat el disseny d’un parc; impulsar campanya de convivència i civisme als barris de la ciutat; propostes per avançar en la conservació del medi ambient i protegir el nostre planeta, … Aquest any 2015,  el projecte ha estat posar en valor i coneixement el patrimoni de la ciutat. Van treballar a cada classe de 6è de cada centre, els elements que consideraven més importants del patrimoni material de la ciutat. Després de tres trobades conjuntes dels regidors infantils de quinze centres; van celebrar el 22 de març un ple extraordinari, els regidors i les regidores infantils amb l’alcalde i els portaveus dels grups municipals per acordar que les 10 meravelles de Mollet són:

  • Menhir de Mollet; plaça Plat de la Riba; boscos i conreus de Gallecs; museu i casa del pintor Abelló, indústries històriques, església de Sta. Maria de Gallecs, escultures al carrer, parcs de la ciutat, campanar i església St. Vicenç; i la Casa de la Vila.

Després de la lectura de la llista, els alumnes van presentar una sèrie de propostes, algunes de les quals són la col·locació de plaques identificatives de cada element, creació d’un joc-gincama dirigit a tota la població i basat en el que van realitzar ells al Parc de Can Mulà però estès a tota la ciutat i impulsar visites guiades per conèixer aquest patrimoni. L’alcalde, al ple del Consell d’Infants, va encarregar als regidors i a les regidores infantils la realització d’un  vídeo on els alumnes tinguessin l’oportunitat d’explicar quin és el patrimoni de la ciutat, arran de tot el que van aprendre amb l’experiència, i que aquest mateix vídeo serveixi com element de difusió de Mollet del Vallès. Aquest vídeo, es presenta avui, divendres 24 d’abril al Museu municipal del pintor Joan Abelló. A la resta de municipis del Perfil de Ciutat hi ha projectes i iniciatives molt similars i interessants, en aquest sentit de participació ciutadania infantil. Cert que varia la representació entre alumnes de 10 i 13 anys i  incorporant estudiants de primària i dels primers cursos de secundària. Alguns, inclús més grans, com Lleida que estableix el seu Consell de Joves del Plenari d’Infants i Adolescents de la ciutat.

Curiosament, l’any 2014 va ser un any de naixements de Consells de Ciutat a Mataró, Barberà del Vallès i Rubí. Aquests municipis van iniciar l’aportació de l’opinió infantil sobre la ciutat i el seu funcionament. A Vic, Granollers, Manresa, Mollet, Santa Coloma, Lleida i El Prat el Consell d’Infants té més rodatge i fa més temps que els infants participen de les decisions municipals.

Per la seva intensitat hi destaco les experiències de Santa Coloma de Gramenet i El Prat del Llobregat. Atès que tenen un llarg recorregut del Consell  d’Infants i una dinàmica de trobades mensuals o quinzenals dels seus representants infantils dins d’un projecte pedagògic de participació infantil més ampli de ciutat; com també fan a Vic des de finals del segle XX, el Consistori Infantil de la ciutat, no desenvolupen un únic projecte, sinó que fan d’assessors dels projectes de les regidories

 ciutat2

Aquest treball municipal, també s’estructura en xarxa a través de “Ciutat amb ulls d’infants” o del Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya. Ambdues, durant 2014 van ser acollides per ciutats de la xarxa perfil de ciutat per fer el seu treball de presentació d’experiències i d’elaboració de propostes més territorials.

Granollers va acollir la Quarta trobada “Amb ulls d’infants” de Consells d’Infants i adolescents, que va aplegar representants infantils de Atés, Badalona, Barcelona, Berga, Cardedeu, Castellar del Vallès, Centelles, Cornellà de Llobregat, El Prat de Llobregat, Esplugues, L’Hospitalet de Llobregat, La Garriga, Rubí, Sallent, Sant Cugat de Sesgarrigues, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Perpètua de Mogoda, Santpedor, Sitges, Súria i Tiana. Lleida va reunir a finals de 2014, la Comissió Permanent del Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya, que representa a quaranta Consells d’Infants. I el Prat del Llobregat va acollir aquest any, després del treball a Lleida, la primera Assemblea del Consell Nacional d’Infants i Adolescents.

Finalment, les ciutats de Sabadell, Terrassa i Girona tenen uns models de participació infantils diferents dels Consells de Ciutats. La ciutat de Sabadell tenen el programa participatiu “Els nois i les noies tenen la paraula” amb un funcionament vinculat a les dinàmiques de les audiències públiques. Terrassa desenvolupa la seva participació infantil a través de la Taula de Nomenclator dels carrers, places i avingudes de la ciutat; i amb un interessant espai propi infantil a la darrera Enquesta sobre valors ciutadans. Finalment, la capital gironina que  hi va comptar, fa tres anys,  amb un consell d’infants anomenat “l’Ajuntament dels nens i les nenes”, i ara està estructurant un nou òrgan consultiu dins del Pla local de la Infància i l’Adolescència.

ciutat4Per acabar, hi voldria animar a tots a totes els que trobeu interessant aquests pràctiques participatives, a llegir l’article de Jaume Trilla Bernet i Ana María Novella Cámara, Universidad de Barcelona. Facultad de Pedagogía. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Grup de Recerca en Educació Moral (grem). Barcelona,sobre Participació, democràcia i formació per a la ciutadania. Els Consells d’infant. El trobareu a http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2011/re2011_02.pdf., on hi fan un recull de models i experiències de Consell d’infants i quines capacitats participatives i democràtiques es desenvolupen en els nens i les nenes que hi participen.

Raúl D. González

Pla Estratègic de Ciutat Mollet2025

Ajuntament de Mollet del Vallès

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: